سوزاک چیست و علت آن

یک عفونت منتقله از راه مقاربت (STI) است که امکان انتقال آن در هر نوع تماس جنسی وجود دارد. وقتی پزشک بیماری را زود تشخیص دهد، معمولاً می تواند آن را به طور موثر درمان کند. اما اگر فردی تحت درمان قرار نگیرد، سوزاک می تواند عوارض طولانی مدت ایجاد کند.

این بیماری قابل اطلاع است، به این معنی که پزشک باید تمام تشخیص ها را به سیستم نظارت بر بیماری های قابل اطلاع در کشور گزارش دهد. این اطلاعات، مقامات بهداشتی را قادر می سازد تا استراتژی های درمان و پیشگیری را برنامه ریزی کنند.

درمان بیماری معمولاً آسان است، اما به تأخیر انداختن درمان می تواند عوارض جدی و بعضاً دائمی در پی داشته باشد. به عنوان مثال، بیماری التهابی لگن (PID) در زنان زمانی رخ می دهد که سوزاک، رحم یا لوله های رحمی را تحت تأثیر قرار می دهد و این وضعیت می تواند منجر به ناباروری شود.

عوارض در مردان مبتلا به سوزاک شامل اپیدیدیمیت و التهاب لوله ای است که اسپرم را حمل می کند. اپیدیدیمیت نیز می تواند منجر به ناباروری شود.

علائم سوزاک

بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک اغلب هنگام ادرار احساس سوزش می کنند. مردان نیز احتمال دارد متوجه علائم زیر شوند:

• التهاب پوست ختنه گاه
  • درد یا التهاب در بیضه ها
  • ترشحات سفید، سبز یا زرد از آلت تناسلی مرد

زنان همچنین احتمال دارد افزایش ترشحات واژن و خونریزی بین پریود را تجربه کنند. علاوه بر آن، علائم رکتوم نیز می تواند در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی در فرد رخ دهد.

این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• ترشح
  • خون ریزی
  • خارش در اطراف مقعد
  • درد هنگام اجابت مزاج

اگر ناشی از رابطه جنسی دهانی باشد، احتمال دارد فرد دچار عفونت گلو شود، اما هیچ علائمی مشاهده نکند. سوزاک یک عفونت باکتریایی است و اگر مایع منی یا واژن که حاوی این باکتری است وارد چشم شود، می تواند منجر به بروز عوارض مایع منی در چشم شود و حتی در فرد التهاب ملتحمه ایجاد کند که معمولاً آن را Pinkeye می نامند.

سوزاک چیست و علت آن | متخصص زنان اصفهان

| جهت بازدید از اینستاگرام دکتر فهیمه ثابت کلیک کنید |

سوزاک در سایر نقاط بدن

سوزاک همچنین می تواند سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار دهد:

رکتوم

علائم و نشانه ها شامل خارش مقعدی، ترشحات چرکی از راست روده، لکه های خون قرمز روشن روی بافت توالت و مجبور شدن به فشار در حین اجابت مزاج است.

چشم ها

سوزاک که چشم شما را تحت تأثیر قرار می دهد می تواند باعث درد چشم، حساسیت به نور و ترشحات چرکی از یک یا هر دو چشم شود.

گلو

علائم و نشانه های عفونت گلو ممکن است شامل گلودرد و تورم غدد لنفاوی گردن باشد.

مفاصل

اگر یک یا چند مفصل توسط باکتری ها (آرتروز سپتیک) آلوده شوند، ممکن است مفاصل آسیب دیده، به خصوص در حین حرکت، قرمز، متورم و بسیار دردناک باشند.

علل سوزاک

باکتری N. gonorrhoeae علت اصلی سوزاک است. این باکتری ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند و عفونت می تواند در هر غشای مخاطی بدن، از جمله در دستگاه تناسلی، دهان، گلو، چشم ها و راست روده ایجاد شود. سوزاک می تواند از طریق تماس جنسی که شامل آلت تناسلی مردانه، واژن، مقعد یا دهان است از فردی به فرد دیگر منتقل شود. مران برای انتقال یا ابتلا به سوزاک نیازی به انزال ندارند.

سوزاک در حین زایمان نیز می تواند به کودک منتقل شود. همه افراد فعال جنسی ممکن است به سوزاک مبتلا شوند. در ایالات متحده، این بیماری در میان نوجوانان و بزرگسالان جوان شایع است.

عوامل خطر سوزاک

زنان فعال جنسی زیر 25 سال و مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند در معرض خطر ابتلا به سوزاک هستند.

عوامل دیگری که می توانند خطر شما را افزایش دهند عبارتند از:

• داشتن یک شریک جنسی جدید
  • داشتن بیش از یک شریک جنسی
  • ابتلا به سوزاک یا عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن یک شریک جنسی که شرکای دیگری نیز داشته باشد.

تشخیص سوزاک

اگر شخصی به دلیل اینکه علائمی داشته یا اینکه شک دارد در معرض عفونت قرار گرفته است، به پزشک مراجعه کند، احتمال دارد با تشخیص سوزاک روبرو شود. برای تشخیص این وضعیت، پزشک از فرد در مورد علائم و سابقه پزشکی وی سوال خواهد کرد. آنها همچنین یک آزمایش را انجام می دهند، که شامل نمونه ادرار یا یک سواب آلت تناسلی مردانه، مجرای ادرار، مقعد یا گلو است.

کیت های تست خانگی نیز برای تشخیص این بیماری موجود است. شخصی با استفاده از کیت خانگی نمونه خود را به آزمایشگاه می فرستد و مستقیماً نتایج را دریافت می کند. در صورت مثبت بودن نتیجه، آنها باید برای معالجه با پزشک تماس بگیرند و احتمال دارد پزشک بخواهد آزمایش دیگری انجام دهد تا نتیجه را تأیید کند.

استفاده از کیت دقیقاً طبق دستورالعمل بسیار مهم است و گرنه نتیجه ممکن است زیاد دقیق نباشد. از آنجا که دقت آزمایش ها احتمال دارد متفاوت باشد، در صورت امکان بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. اگر یک فرد مبتلا به سوزاک تشخیص داده شود، شریک زندگی وی نیز باید آزمایش دهد.

عوارض سوزاک

سوزاک می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شدید شود. به همین دلیل، مهم است که این بیماری در اسرع وقت درمان شود.

سوزاک در زنان، می تواند منجر به موارد زیر شود:

• PID
  • ناباروری
  • درد مزمن لگن
  • حاملگی خارج رحمی، که می تواند یک وضعیت اورژانس پزشکی باشد.

سوزاک درمان نشده می تواند منجر به عوارض عمده ای شود، مانند:

ناباروری در زنان

سوزاک می تواند به رحم و لوله های رحمی گسترش یابد و باعث بیماری التهاب لگن (PID) شود. PID می تواند منجر به زخم شدن لوله ها، خطر بیشتر عوارض بارداری و ناباروری شود. PID به درمان فوری نیاز دارد.

ناباروری در مردان

سوزاک می تواند باعث التهاب یک لوله کوچک و پیچ خورده در قسمت عقب بیضه ها شود که مجاری اسپرم در آن قرار دارد (اپیدیدیم). اپیدیدیمیت درمان نشده می تواند منجر به ناباروری شود. در همه افراد، سوزاک درمان نشده منجر به عفونت منتشر گنوکوکی می شود. این وضعیت می تواند خطرناک باشد.

برخی از علائم و نشانه ها آن، عبارتند از:

• آرتروز
  • التهاب در اطراف تاندون ها
  • درماتیت، که معمولاً شامل بثورات یا خارش و خشکی پوست است.

عفونی که به مفاصل و سایر نواحی بدن شما سرایت می کند. باکتری عامل سوزاک می تواند از طریق جریان خون پخش شده و سایر قسمت های بدن شما از جمله مفاصل را آلوده کند. تب، بثورات پوستی، زخم های پوستی، درد مفاصل، تورم و سفتی از نتایج احتمالی است.

افزایش خطر ابتلا به HIV / AIDS. مبتلا به سوزاک، شما را در معرض ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، ویروسی که منجر به ایدز می شود، می کند. افرادی که هم مبتلا به سوزاک و هم اچ آی وی هستند می توانند هر دو بیماری را با سرعت بیشتری به شریک زندگی خود منتقل کنند.

عوارض سوزاک در نوزادان

نوزادانی که در هنگام تولد از مادرشان سوزاک می شوند، می توانند کوری، زخم در پوست سر و عفونت ایجاد کنند. عوارض بعدی عفونت می تواند در دوران بارداری و زایمان رخ دهد. سوزاک بدون درمان، می تواند باعث افزایش خطر زایمان زودرس یا مرده زایی شود. سوزاک همچنین می تواند به نوزاد تازه متولد شده منتقل شود، که در نتیجه باعث ایجاد عفونت مفصلی، از دست دادن بینایی یا باکتری می شود.

افراد مبتلا به سوزاک نیز دارای یک ریسک بالاتر ابتلا به HIV یا انتقال آن هستند. یک دلیل این است که هر یک از عفونت ها می توانند زخم های باز ایجاد کند، که باعث می شود ویروس ها و باکتری ها به راحتی وارد بدن شوند.

بیشتر بدانید :

عفونت پس از زایمان طبیعی یا سزارین