افتادگی مثانه و رحم چرا اتفاق می افتد؟

اکثرا با افزایش سن در بانوان افتادگی هایی در ناحیه لگنی رحم و مثانه اتفاق می افتد افتادگی رحم و مثانه  باعث مشکلات فراوان از جمله بی اختیاری اداری می شود . اما تمام افتادگی های دستگاه تناسلی با بی اختیاری ادراری روبرو نمی شوند.البته نمیتوان گفت که تنها دلیل افتادگی رحم و مثانه فقط افزایش سن می باشد و موارد دیگری نیز می توانند در این مورد دخیل باشند.

ازجمله دلایل افتادگی رحم ومثانه میتوان به دلایل ذیل اشاره کرد:

• زایمان های متعدد
• وزن بالای جنین و جفت هنگام بارداری
• زایمان های سخت و بروز آسیب در هنگام زایمان
• جراحی های لگنی
• بلند کردن اجسام سنگین به طور مداوم
• یبوست مزمن و زور زدن مکرر برای حرکت روده و دفع
• کاهش سطح استروژن بعد از یائسگی
• افزایش وزن وچاقی
• عوامل دیگری مانند حساسیت فصلی همراه با عطسه و سرفه طولانی که موجب ضعیف شدن ماهیچه های نگه دارنده رحم و مثانه می شود. این عوامل در صورت تکرار افتادگی رحم را تشدید می کنند .

نشانه های افتادگی رحم

شدت و درجه افتادگی رحم در همه افراد متفاوت است. افتادگی خفیف معمولا هیچ علامتی ندارد اما اگر شدید باشد علائمی بروز می کند که این علائم شامل موارد ذیل می باشد :

1. احساس پری در قسمت مهبل و مجرای ادراری
  2. وجود توده جلو آمده و احساس سنگینی و درد خفیف در قسمت تحتانی پشت، واژن یا لگن
  3. ناراحتی مبهم در لگن و کمر دردی که با بلند شدن شدت می یابد.
  4. بی اختیاری یا نشت ادرار هنگام خندیدین عطسه یا سرفه
  5. احساسی مانند نشستن روی یک توپ کوچک
  6. احساس مراجعه فوری برای تخلیه ادرار
  7. احساس درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی

متخصص زنان اصفهان | علل افتادگی رحم و مثانه

تشخیص با معاینه پزشکی

پزشک براساس سابقه پزشکی بیمار و معاینه لگن می‌تواند افتادگی رحم را تشخیص دهد. در حالت ایستاده و خوابیده و وضعیت لگن بیمار را بررسی می‌کند.پزشک از بیمار می‌خواهد سرفه کند یا زور بزند تا میزان فشار داخلی شکم او را بررسی نماید.

برخی از اختلالات خاص از قبیل انسداد مجرای پیشاب به علت افتادگی رحم باید از طریق پیلوگرام وریدی یا سونوگرافی تایید شود. در پیلوگرام وریدی ماده حاجب به درون سیاهرگ تزریق می‌شود سپس اشعه ایکس مسیر ماده حاجب درون مجاری ادراری را دنبال می‌کند. پزشک برای رد کردن سایر مشکلات ناحیه لگن انجام سونوگرافی را درخواست می‌کند. در این حالت قسمت سر دستگاه روی شکم بیمار یا درون واژن قرار داده می‌شود تا به کمک امواج صدا تصاویری دقیق از ناحیه واژن و رحم به دست بیاید.

گاهی اوقات برای تهیه تصاویر بهتر و با وضوح بالا انجام اسکن ام آر آی درخواست می‌شود. انجام این اسکن فقط در موارد خاص درخواست می‌گردد.

برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام موارد زیر توصیه می شود :

• انجام منظم و مرتب ورزش کگل یا کف لگن: انجام این ورزش عضلات کف لگن را تقویت کرده و تاثیرات آن بعد از زایمان قابل دیدن است.
  • پیشگیری از دچار شدن به یبوست: سعی کنید به یبوست دچار نشوید و یا اگر دچار شدید فورا آن را درمان کنید. استفاده زیاد از مایعات، مواد غذایی سرشار از فیبر می تواند کمک کننده باشد. منابع فیبر در میوه ها، سبزیجات، لوبیا و غلاسب سبوس دار موجود است.
  • اجسام را به درستی بلند کند و از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید: در زمان بلند کردن اجسام از پاهای خود نیرو بگیرد و به کمر خود فشار وارد نکنید.
  • وزن خود را کنترل کنید و در صورت داشتن اضافه وزن، در مورد کاهش وزن خود با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : ماساژ پرینه و مزایای آن