تاثیر بارداری بر سلامت دندان

در این مطلب از سایت دکتر فهیمه ثابت متخصص زنان اصفهان قصد داریم درباره تاثیر بارداری بر سلامت دندان توضیحاتی ارائه دهیم.

بارداری چگونه بر سلامت دندان شما تأثیر می گذارد؟ تغییرات در بدن شما در دوران بارداری می تواند بر روی دندان ها و لثه های شما تأثیر بگذارد. مثلا:

– شما در حین بارداری سطح خاصی از هورمون ها مانند پروژسترون و استروژن را در بدن خود افزایش داده اید. این می تواند خطر شما را برای برخی از مشکلات بهداشت دهان و دندان افزایش دهد.

– ممکن است عادت های غذایی شما تغییر کند. ممکن است در طول بارداری بیش از آنچه قبل از بارداری مصرف کرده اید از برخی غذاهای خاص استفاده کنید. انواع غذایی که می خورید می تواند بر سلامت دندان شما تأثیر بگذارد.

– ممکن است دندان های خود را کمتر از قبل بارداری مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این ممکن است به دلیل حساسیت لثه ها یا خستگی بیشتر از حد معمول باشد. برای برخی از خانم ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.

این تغییرات می تواند خطر ابتلا به برخی مشکلات دندانی در دوران بارداری را افزایش دهد، از جمله:

• پوسیدگی دندان : این مناطق کوچک و آسیب دیده در سطح دندان های شما هستند. باردار بودن احتمال ایجاد حفره را در شما بیشتر می کند. شما می توانید باکتری های ایجاد کننده حفره را در دوران بارداری و پس از تولد به کودک منتقل کنید. این می تواند دندان های کودک شما را در مراحل بعدی زندگی مشکل ساز کند.

• التهاب لثه : قرمزی و تورم لثه است. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به بیماری های جدی تری لثه شود. هورمون های بارداری می توانند خطر ابتلا به التهاب لثه را افزایش دهند. شصت تا 75 درصد زنان باردار به التهاب لثه مبتلا هستند.

علائم و نشانه ها عبارتند از:

• قرمزی و تورم
  • حساسیت در لثه ها
  • خونریزی لثه، حتی وقتی دندان های خود را به آرامی مسواک می زنید
  • لثه های براق و درخشان

• سست کردن دندانها: مقادیر بالای هورمون های پروژسترون و استروژن در دوران بارداری می تواند به طور موقت بافت ها و استخوان هایی را که دندان های شما را در جای خود نگه می دارد شل کند. این می تواند دندان های شما را شل کند.

• بیماری پریودنتال : اگر التهاب لثه درمان نشود، می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود. این امر باعث ایجاد عفونت جدی در لثه ها و مشکلاتی در استخوان های نگهدارنده دندان می شود. ممکن است دندان های شما شل شده و مجبور به کشیدن (کشیدن) شوند. پریودنتیت می تواند منجر به باکتریمی (باکتری های موجود در جریان خون) شود. این یک بیماری جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. سیگار کشیدن یکی از علل بیماری شدید لثه است.

• تومورهای بارداری (گرانولوم پیوژنیک نیز نامیده می شود): این تومورها سرطان نیستند. آنها توده هایی هستند که روی لثه ها تشکیل می شوند ، معمولاً بین دندان ها هستند. تومورهای بارداری قرمز و خام به نظر می رسند و به راحتی خونریزی می کنند. علت این امر داشتن پلاک بیش از حد (یک لایه چسبنده حاوی باکتری است که روی دندان تشکیل می شود). این تومورها معمولاً پس از زایمان خود به خود از بین می روند. در موارد نادر ممکن است لازم باشد توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برداشته شود.

• فرسایش دندان : اگر از تهوع صبحگاهی استفراغ کنید، دندان های شما ممکن است در معرض بیش از حد اسید معده قرار بگیرند. این اسید می تواند به مینای دندان (سطح سخت) آسیب برساند. بیماری صبحگاهی تهوع و استفراغی است که در دوران بارداری، معمولاً در چند ماه اول اتفاق می افتد.

تاثیر بارداری بر سلامت دندان | متخصص زنان اصفهان

| جهت بازدید از اینستاگرام دکتر فهیمه ثابت متخصص زنان اصفهان کلیک کنید |