تشخیص و درمان سرطان تخمدان

در بخش قبل به بررسی علل و علائم سرطان تخمدان پرداختیم در این نوشتار به روش های تشخیص و درمان سرطان تخمدان می پردازیم:

تشخیص سرطان تخمدان

جهت تشخیص پزشک به معاینه ناحیه لگن جهت لمس هر گونه مورد مشکوک در رحم و تخمدان ها می پردازد. همچنین سابقه خانوادگی و سابقه دارویی بیمار چک می شود. آزمایشات زیر جهت کمک به تشخیص سرطان تخمدان صورت می گیرد :

آزمایش خون :

جهت سنجش یک فاکتور خاص در خون به نام CA-125 صورت می گیرد.

آزمایشات دیداری :

سونوگرافی ناحیه واژینال، ام آر آی ، سی تی اسکن و غیره صورت می گیرد.

لاپاراسکوپی :

یک لاپاراسکوپ (لوله مجهز به دوربین ) از طریق جراحی وارد قسمت زیرین شکم شده و به پزشک این قابلیت را می دهد که وضعیت تخمدان ها را مشاهده کرده و در صورت لزوم از بافت آن جهت کشت، نمونه بگیرد.

کلونوسکوپی :

در صورتی که یبوست یا خونریزی در ناحیه مقعد دیده شود، احتمالاً برای چک کردن روده بزرگ و یا کلون، نیاز به کلونوسکوپی می باشد.

آسپیراسیون مایع شکم :

در صورتی که شکم فرد بیمار ورم کرده باشد، احتمالاً مقداری مایع در زیر شکم جمع شده، که می توان با استفاده از سرنگ مقداری از آن را برای آزمایشات نمونه گرفت.

بایوپسی :

راه معمول تشخیص سرطان تخمدان، برداشتن تومور یا قسمتی از تومور و انجام آزمایشات مربوطه جهت یافتن سلول های سرطانی می باشد.

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، هورمون تراپی یا درمان موضعی باشد. اغلب بیشتر از چند روش درمان مورد نیاز است. نوع درمان بستگی به خیلی از فاکتور ها دارد مانند نوع سرطان تخمدان، درجه و مرحله پیش رفت آن و همچنین سلامت کلی بیمار.

جراحی

در اغلب موارد جراحی جهت برداشتن تومور سرطانی صورت می گیرد. در بیشتر موارد جراحی اولین گزینه بوده و وسعت جراحی به درجه سرطان بستگی دارد.

سالپنگو اوفورکتومی :

جراحی به منظور برداشتن لوله های رحمی و تخمدان ها صورت می گیرد.

هیستروکتومی :

جراح کل رحم و بافت های اطراف آن را که آلوده هستند، بر می دارد. اگر رحم کلاً برداشته شود و زن در دوران پیش از یائسگی باشد، پس از این جراحی فوراً یائسگی شروع می شود.

برداشتن غده لنفاوی :

جراح غده لنفاوی را از ناحیه لگن و نزدیک آئورت بر می دارد.
خالی کردن ناحیه مبتلا به سرطان : در صورتی که سرطان به بافت های مجاور رسیده باشد، جراح تا آن جایی که می تواند بافت های مبتلا به سرطان را جدا می کند. ممکن است بافت مثانه هم سرطانی شده باشد. این عمل باعث می شود علائم بیماری کاهش پیدا کرده و شیمی درمانی موثر تر باشد.

شیمی درمانی :

شیمی درمانی به معنای استفاده از یکسری دارو ها به منظور تخریب سلول های سرطانی می باشد. دارو ها، مواد سمی را به سلول های سرطانی رسانده و از تکثیر آنها جلوگیری می کنند. شیمی درمانی با هدف تخریب سلول های سرطانی که توسط جراحی برداشته نشدند، عمل می کند. درمان معمولاً نیاز به ۳ تا ۶ جلسه یا دوره شیمی درمانی دارد. بعد از هر دوره معمولاً ۳ تا ۴ هفته زمان می برد تا بدن استراحت کرده و ریکاوری انجام شود. در صورتی که سرطان دوباره شروع شود، مجدداً شیمی درمانی به منظور قطع روند بیماری صورت می گیرد.

متخصص زنان اصفهان | درمان سرطان تخمدان

عوارض جانبی شیمی درمانی

شیمی درمانی سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد ولی متاسفانه سلول هایی که در بدن سالم بوده و با نظم طبیعی تقسیم سلولی می شوند، مانند گلبول های سفید و قرمز و فولیکول های مو نیز تحت تاثیر این درمان قرار می گیرند.

شدت و نوع عوارض جانبی بستگی به نوع دارو های مصرفی، تعداد جلسات درمانی و برخی جنبه های سلامتی بیمار دارد. عوارض جانبی به شرح زیر است:

• حالت تهوع و استفراغ
  • ریزش مو
  • کم اشتهایی
  • درد دهان
  • کم خونی
  • عفونت ( به دلیل از بین رفتن یکسری از گلبول های سفید سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود.)

سلول های سالمی که در نتیجه شیمی درمانی تخریب شدند، پس از اتمام درمان دوباره ترمیم شده و سایر عوارض جانبی نیز از بین می روند.

دکتر فهیمه ثابت متخصص زنان اصفهان

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر فهیمه ثابت کلیک کنید.

بیشتر بخوانید :

واکسن گارداسیل در بارداری